ПОСЛАНИЯ ПРЕПОДОБНОГО НИЛА СОРСКОГО
Церковнославянский текст
Русский перевод
III. Послание того же великаго старца Нила ко брату, вопросившу его написати ему еже на пользу души
Писание твое, отче, еже писал еси ко мне, просивши от мене отписати ми к
тебе, еже на пользу, и известити ми тебе о себе. Что мниши скорбь мне на тебе
тех ради речей, что беседовали есмы с тобою, когда еси был зде, и о том прости
мя. Советовал есмь, воспоминая тебе о себе, яко присному своему любимому,
якоже писано есть: таинства моя моим сыновом дому моего открываю. Что не
просто, или яко прилучися, подобает нам творити и дела некая, но по
Божественных писаниих и по преданию святых Отец, преже исшествия из
монастыря, точию же польз ради душевных, а не за ино что. Занеже не видя
ныне хранима жительства закон Божиих, по святых писаниих и преданию
святых Отец, но по своих волях и умышлениих человеческих, и во мнозех
обретается се, что и самое то развращенное творити, и сие мним (1)
добродетель проходити. Се же случается от еже неведети нам святаго писания,
понеже не тщимся, со страхом Божиим и со смирением, испытовати сия,
небрежем о сих, в человеческая упражняемся. Аз же того ради тако беседовах
тебе, понеже истинно, а не притворено хощеши слово Божие слышати и
творити.
И аз, не лаская тя, ни сокрывая жестоту (2) теснаго пути и прискорбнаго,
предложих ти: иным же противу меры когождо беседую. Ты же веси мою
худость изначала, яко присный духовне любимиче мой. Сего ради и ныне пишу
тебе, явлено о себе творя, понеже по Бозе любовь твоя понуждает мя, и безумна
мя творит, еже послати ми к тебе о себе. Егда в монастыре купно жили есмы,
сам веси, яко соплетений мирских удаляюся, и творю елико по силе, по
Божественных писаниих, аще и не возмогаю тако, ради лености моея и
небрежения. Таже, по отшествии странничества моего, пришед в монастырь, вне
близь монастыря сотворих себе келлию и такожде живях, елико по силе моей.
Ныне же вдали от монастыря преселихся, понеже, благодатию Божиею, обретох
место угодно моему разуму, занеже мирской чади (3) маловходно, якоже сам
видел еси, и наипаче - испытую Божественная писания, прежде заповеди
Господни с толкованием, и апостольская предания; таже - жития, учения святых
Отец, и тем внимаю, яже согласна моему разуму, ко благоугождению Божию и
к пользе души преписую себе, и теми поучаюся, и в том живот и дыхание мое
имею. А немощь мою, и леность и нерадение на Бога и на Пречистую
Богородицу возложих; и аще что лучится творити ми, аще не обрящу то во
святых Писаниях, отлагаю се на время, дондеже обрящу; понеже бо, по своей
воле и по своему разуму, не смею что творити. И аще кто любовию духовною
прилепляется мне, тако же советую делати, - наипаче же, тебе, занеже изначала
духовною любовию усвояем еси ко мне. Сего ради и слово подвигох к тебе,
советую во благо, яко своей души, како тщуся сам делати, тако и тебе
беседовах. Ныне, аще и разне телом есмы, но духовною любовию сопряжени и
совокупни, и устава ради сея Божественныя любве, беседовах ти тогда, и ныне
пишу, призывая воскресение души. И ты, яже слыша от мене и сия писания
видев, аще ти угодно есть, подражания сын и наследник (старайся) быти святых
Отец.
Твори заповеди Господня и предания святых Отец, и сущим с тобою братиям
глаголи. Аще особне вселение твое есть, или в монастыре со братиями еси
внимай святых писанием и по стопам святых Отец шествуй, занеже
Божественная писания нам тако повелевают; или повинутися такому человеку,
кто будет свидетельствован в делании словом и разумом духовне, якова же
пишет Великий Василий в слове, емуже начало: приидипе ко мне вcu
тружающиися. Аще ли не обрящется таков; ино повинутися Богу по
Божественных писаниих, а не тако безсловесно, яко же нецыи, егда в
монастыре с братиями, и, мнящеся в повиновении, самовольны безсловесно
пасутся и отшельствие такожде творят неразумно, волею плотскою ведущеся и
разумом неразсудным, не ведяще - ни еже творят, ни о нихже утвержаютсл. О
таковых Иоанн Лествичник разсуждая, в оньже о различии безмолвия слове,
глаголет: "самомнением паче, нежели наставлением от мнения, плавати
изволиша". Да не будет нам! Ты же, творя по святых писаниих и по жительству
святых, благодатию Христовою не погрешиши. Ныне же и аз оскорбихся о том,
что ты скорбен; того ради понудихся писати к тебе, чтобы не скорбен был. Бог
же всякия радости и утехи да утешит сердце твое, и известит о нашей любви
еже к тебе, аще и грубо написах ти что, но не иному кому, но тебе, присному и
возлюбленному моему, не хотя презрети прошение твое: надеюбося, яко с
любовию приимеши, и не позазриши неразумию моему. А о вещех наших и о
нихже молих святыню твою, та добре потщался еси устроити, о том челом бию.
Бог да подаст ти мзду противо твоему труду! Ктому же еще молю твою святыню,
да не положиши словеса она в скорбь, яже глаголахом тогда. Аще бо по
внешнему мнятся жестока, внутрь же - исполнь пользы: понеже не своя
глаголах, и от святых писаний. Жестоко убо по истинне онем, иже не хотят
истинно смиритися во страсе Божием, и плотских мудрований отступити, но во
своих волях страстных жити, а не по святых писаний. Таковии убо не испытуют
святая писания со смирением духовне. Нецыи же от них не хотят и слышати
ныне, яко же бы рещи - не нам написана суть, и не подлежит еже в нынешнем
роде хранити та. Истинным же делателем, и древним и ныне и до века, словеса
Господня чиста, яко сребро разжено и очищено седмерицею, и заповеди Его
светлы и вожделенны паче злата и камения честна, и услаждают их паче меда и
coma, и хранят я, и внегда сохранят я, восприимут воздаяния многа. Здравствуй
о Господе, господине отче, и моли о нас грешных, а мы святыне твоей вельми
челом бием.
ПРИМЕЧАНИЯ СОСТАВИТЕЛЯ ИЗДАНИЯ 1869 г.
(1) Сие место не очень ясно, но имеет такой смысл: "многие худо живут, а думают, что провождают житие добродетельно".
(2) Жестоку, т. е. трудность.
(3) Т. е. мирским людям.